Gospodarka

Przykładowy biznesplan

Znajomi i przyjaciel mówią o mnie jako o osobie mającej jasno postanowione cele, do których spełnienia sukcesywnie dąrze. Tegorocznym moim celem jest otworzenie własnej działalności gospodarczej. Jest to restauracja o nazwie „Dzika róża”. W menu znajdą się potrawy z różnych kuchni świata (kuchnia włoska, francuska, angielska, tradycyjne potrawy kuchni polskiej, a także dania regionalne). Moja działalność, obejmuje również bardzo ważne okoliczności tzn. komunie, wesela, studniówki, rocznice, komersy oraz innych imprez o charakterze tanecznym. W porze obiadowej 13:00-18:00 chcielibyśmy serwować ciepłe 2 dania do wyboru: zupę i danie główne dostępne w dowozie i poprzez zamówienia online. Bar będzie otwarty od 11-19 ze względu na godziny pracy pobliskich uczelni i biur. Zakładany zysk z inwestycji w skali miesiąca to 5 tysięcy zł miesięcznie. Rocznie suma ta wynosi 60 tysięcy złotych.

Posiadamy własny lokal o powierzchni 150 m2 i kapitał własny w wysokości 10 tysięcy złotych. Kolejne 40 tysięcy zostanie pożyczone z banku, pod zastaw posiadanego przez nas lokalu. Mamy już promesę udzielenia takiego kredytu inwestycyjnego przez Fortis Bank. Lokal jest zlokalizowany w pobliżu centrum miasta, blisko przystanku głównych linii autobusowych w mieście.

Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa:

  1. Nazwa firmy: Dzika róża
  2. Adres: Mikołaja Reja 40, 34-600 Limanowa, Małopolska
  3. Telefon: 575657576
  4. Nip: 6485625367
  5. Regon: 7679345765
  6. Organ rejestrowy: Sąd Rejonowy w Limanowej
  7. Data rozpoczęcia działalności: 2/04/2020
  8. Kapitał założycielski: 50 tys.
  9. Wielkość firmy: Mała
  10. Właściciele: Dudek Natalia
  11. Logo

Dane o właścicielach:

Zespół zarządzający firmy „Dzika róża” Sp. z o.o. stanowią jego udziałowcy: Dudek Natalia ukończył technikum gastronomiczne w Limanowej w 2021 roku z bardzo dobrym wynikiem. Otrzymał tytuł technika gastronomi. W tym samym roku podjął naukę na Uniwerystecie Jagielońskim w Krakowie.

Doświadczenie:

Praca pół roku w restauracji „Siwy brzeg”. Miesięczny staż w restauracji „Jackówka”.

Analiza strategiczna:

  1. Mocne strony:
    – Wysoki poziom świadczonych usług
    – Odpowiednie ceny do dochodów naszych klientów
    – Restauracja jest zlokalizowana na osiedlu, gdzie do tej pory nie było lokalów tego typu
    – Miła obsługa, zatrudnione osoby posiadają wiedze na temat oferowanych usług, potrafią nawiązać szybko kontakt z klientami, mają wysokie kwalifikacje zawodowe.
    – Szeroka karta menu i liczne rabaty.

    -Posiadanie własnego lokalu

    b) Słabe strony:
    – Duże nakłady na reklamę
    – Firma pojawiła się na rynku niedawno
    – Możliwość braku zainteresowania ze strony klientów
    -Małe doświadczenie właścicieli w prowadzeniu lokalu

    c) Szanse:
    – Możliwość rozbudowy sieci restauracji w mieście i w jego okolicach.
    – Rozbudzenie w mieszkańcach chęci spędzenia miłych wieczorów, gdyż mamy zamiar w późniejszym czasie zaprosić do współpracy zespoły grające różne typy muzyki: od wolnej, romantycznej, przez hip hop, czy reggae. Tzn ( organizować różne koncerty).
    -Możliwość pozyskiwania dodatkowych środków finansowych z UE

    d) Zagrożenia
    -Pojawienie się konkurencji
    -niestabilność przepisów prawnych w zakresie podatków
    -wzrost oprocentowania kredytów
    -niż demograficzny i emigracyjny młodych ludzi

    Firma będzie pozyskiwała inwestorów w zamian za reklamę. Na różnego rodzaju przyjęciach będą logo inwestorów oraz reklamy zachęcające do współnej współpracy. Klienci naszych inwestorów będą mieć zniżki w restauracji.

Analiza rynku i plan marketingowy:

Limanowa jest niewielkim miastem (15 tys. Mieszkańców). Jednak przyjeżdża tutaj wiele turystów (okres wakacyjny) oraz uczniów szkół średnich i zawodowych. Jedna i druga grupa osób, chciałaby po ciężkim dniu zjeść coś, napić się kawy lub po prostu spotkać z przyjaciółmi. Dzika róża byłaby idealną opcją zaspokojenia ich pragnień. Ceny w mojej restauracji nie byłyby wygórowane. Każdy mółgby znaleść coś dla siebie.

Na osiedlu gdzie ma powstać restauracji nie ma innych konkurentów. Najbliższy punkt gastronomiczny znajduje się 1 km dalej.

Naszą grupą docelową byłyby dzieci, młodzież i dorośli. Każdy mógłby znaleść tu coś dla siebie. W ogrodzie byłoby miejsce dla matek z dziećmi, wyznaczone byłyby miejsca dla osób palących, osób chcących pobyć w ciszy czy też miejsce na zapalenie grila.

Charakterytyka produkowanych towarów:

Śniadanie:

  • Jajecznica na maśle- 5zł
  • Jajecznica na maśle z dodatkami-10 zł

Obiad:

  • Ziemniaki, surówki, drób16 zł
  • Naleśniki: 10 zł
  • Pierogi 10 zł
  • Ryż z warzywami 10 zł

Desery:

  • Lody w owocami 12 zł
  • Ciasto (do wyboru) z dodatkami 10 zł
  • Kawa z lodami 5 zł

Napoje:

  • Sok (do wyboru 250 ml) – 3 zł
  • Wino (do wyboru 250 ml) -6zł
  • Piwo (do wyboru 250 ml) – 6zł
  • Kawa (do wyboru 250 ml)- 5 zł
  • Herbata (do wyboru 250 ml)- 5zł
  • Gorąca czekolada (do wyboru 250 ml)- 6 zł

Narzędzia promocji (sposób reklamy)

Osią planu marketingowego będzie uruchomienie możliwości zamawiania jedzenia online w lokalu poprzez stronę internetową z wbudowanym systemem zamówień.

Na początek jednak rozdamy w okolicznych biurach ulotki informujące o otwarciu nowego lokalu. Jednocześnie planujemy uruchomienie profilu w portalach społecznościowych: Facebook, Instagram aby informować o najważniejszych promocjach na bieżąco. Na początek na wszystkie zamówienia przez będzie obowiązywała zniżka 10% a na zamówienia w lokalu na każde 10 zamówień powyżej 50 zł – 11 zamówienie gratis do odbioru w lokalu. Planujemy również kampanię opartą na systemie poleceń i wprowadzenie programu lojalnościowego dla stałych klientów.

Inne sposoby reklamy:

  • reklama w lokalnym radio – Rado Nowy Sącz
  • reklama w lokalnej prasie
  • Ulotki rozdawane na mieście (z rabatami 5%, 10%, 5 zł)
  • szyld nad lokalem i tablica z Menu wystawiona przed wejściem
  • Reklama na oficjalnej stronie Limanowa
  • Strona internetowa i na Facebooku

Plan techniczny

I – Nakłady inwestycyjne

przystosowanie lokalu (poszerzenie wejścia, podjazd dla wózków) – 4.000 zł

niezbędne wyposażenie (meble, sprzęt AGD, RTV) – 35.000 zł

zarejestrowanie działalności – 2.000 zł

pierwsza partia towarów – 15.000 zł

reklama w pierwszym miesiącu – 3.000 zł

II – Niezbędne zaopatrzenie

napoje alkoholowe i bezalkoholowe

półprodukty

warzywa i owoce

mięsa, wędliny

pieczywo

ciasta i słodycze

artykuły do dekoracji (serwetki, obrusy, balony, wstęgi)

III – Koszty miesięczne

wynagrodzenie dla pracowników – 12.500 zł

rachunki za prąc – 400 zł

rachunki za wodę – 1200 zł

rachunki za gaz – 600 zł

telefon – 200 zł

zakup towarów – 10.000 zł

działalność promocyjna – 2.200 zł

RAZEM – 26.900 zł

Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia

Ponieważ początkowo planuje aby bar był czynny między 11 -19 a zamówienia online dostępne byłby tylko w porze obiadowej 13-18 w takim układzie potrzebujemy następujących stanowisk:

1 kucharz z co najmniej 5cio letnim stażem pracy na takim stanowisku (właściciel firmy)

1 osoba do pomocy w kuchni i obsługi zamówień

1 dostawca z prawem jazdy (pół etatu)

Zarobki kucharza- 3000 zł

Pomoc kuchenna-2000 zł

Dostawca- 2000 zł

O przyjęciu pracowników decydowałabym ja. Szczególną uwagę zwróciłabym na doświadczenie, chęci do pracy, szkołę i wiek.

Przewidziane są premie dla pracowników oraz prezenty na święta.

Plan finansowy działalności:

Aby otworzyć działalność będzie mi potrzebne około 50 tys. Złotych. 10 tys wynosi wkład własny a 40 tys uzyskam z kredytu. Przychód miesięczny planowany jest na około 3 tys złotych. W późniejszym czasie (po otwarciu strony internetowej i możliwości zamawiania online) planuję zwiększenie się go do kwoty 5 tys zł.

Nie będzie więc problemu z pokryciem pierwszych dostaw, kosztów wymaganych inwestycji. Przez pierwsze 2 miesiące jesteśmy przygotowani na mniejsze przychody (3 tys) , z powodu nieznajomości naszego lokalu. Jednak już po dwóch miesiącach przychody powinny być zgodne z przedstawionymi.

Przy takim założeniu kredyt powinnam spłacić w okresie roku.

Podsumowanie-analiza szans powodzenia i oszacowanie ryzyka.
Dzięki zapewnieniu klientom wysokiej jakości usług oraz odpowiednio bogatej i zróżnicowanej oferty, a także warunków na wysokim poziomie, nasza firma zdobędzie ugruntowaną pozycję na rynku lokalnym, a w przyszłości także krajowym. Ponadto, naszymi niewątpliwymi atutami są również: bardzo korzystna lokalizacja, wnętrze tworząc odpowiedni klimat oraz bardzo dobra i kompetentna obsługa. Restauracja „Dzika róża” z całą pewnością będzie się cieszyć renomą i uznaniem wśród w pełni zadowolonych klientów.