Ciekawostki

Electronic Arts kupuje Codemasters

Powoli przyzwyczajamy się do tego, że duże korporacje wykupują mniejsze firmy. Tak jest choćby w branży hazardowej, gdzie małe studia tworzące hazardowe gry za darmo koniec końców stają się częścią dużych korporacji. Podobna sytuacja jest na rynku gier komputerowych, gdzie często giganci branżowi wykupują mniejsze studia. Świetnym przykładem tego jest nowa transakcja Electronic Arts, gdzie amerykańska firma ogłosiła właśnie nabycie marki Codemasters.

Głośne przejęcie

Electronic Arts to jeden z największych producentów i wydawców gier na świecie. To ona odpowiada między innymi za takie tytuły jak Battlefield, Star Wars, Need for Speed, The Sims, Medal of Honor, Mass Effect, FIFA, Madden NFL, NHL. Mimo rosnących z roku na rok udziałów i przychodów nie chce się zatrzymywać, czego dowodem jest właśnie ta transakcja. Niedawno dowiedzieliśmy się, że firma będzie przejmować Codemasters, a wartość całej transakcji ma wynieść około 1.2 miliarda dolarów. Jest to w pewien sposób niespodzianka w branży, gdyż od pewnego czasu mówiono o tym, że to Take-Two Interactive ma przejąć Codemasters. EA jednak przebiła o 20% propozycję konkurencji, więc nie dziwi nas to, że właśnie ich oferta została wybrana.

EA oficjalnie ogłosiło, że zawarło porozumienie z zarządem Codemasters. Całość ma mieć charakter transakcji gotówkowej, gdzie jedna akcja ma być wykupywana za blisko 8 dolarów. Finalizacja najprawdopodobniej ma nastąpić w pierwszym kwartale 2021 roku. Dla EA może to być bardzo dobry ruch. Przez lata firma ta była odpowiedzialna za całkiem udane gry z serii Need For Speed. W ostatnich latach jednak jej produkcje z kategorii gier wyścigowych nie spotkały się z przychylnymi ocenami graczy i recenzentów. Przejęcie Codemasters sprawiłoby zapewne, że zarówno obecne, jak i przyszłe tytuły tej marki pojawiłyby się w usłudze EA Play.

We wspólnym oświadczeniu możemy wyczytać, że połączenie Codemasters i Electronic Arts zezwoli obu firmom na skuteczniejsze opracowanie i dystrybuowanie kreatywnych i ekscytujących gier wyścigowych, które będą także obecne na większej liczbie platform. Prezes Codemasters Gerhard Florin dodał, że obie marki mają wspólną ambicję, by stać się liderem w kategorii wyścigów gier wideo. Dzięki obecności w portfolio EA tytuły od Codemasters będą mieć większe szanse na trafienie do szerszego grona odbiorców.

Historia Codemasters

Brytyjska firma Codemasters jest zdecydowanie największym i jednym z najstarszych producentów oraz wydawców gier na Wyspach. Powstała bowiem w 1986 roku. Przez pierwsze lata przedsiębiorstwo Richarda i Davida Darlingów skupiało się na prostych grach, zwłaszcza z serii Dizzy, które pojawiały się na platformach ZX Spectrum, Atari ST, Amiga, NES. W 1991 roku na rynku ukazała się kultowa gra Micro Machines, która de facto ukształtowała późniejszą drogę całej firmy. Od tego momentu brytyjska marka prawie w całości skupiła się na grach wyścigowych. Przez lata tworzyła tytuły z serii Colin McRae, ToCA, Grid. Dziś najbardziej znana jest jednak z serii F1, którą od kilkunastu lat oficjalnie tworzy na podstawie licencji. Dzięki temu zarówno na pecetach, jak i konsolach możemy wcielić się w najlepszych kierowców F1, ścigać się Ferrari, Williamsem czy Mercedesem po kultowych torach.

Ponieważ w ostatnich latach firma Codemasters wydawała zazwyczaj 1 lub 2 gry rocznie, jej przejęcie przez EA może okazać się drogą do poszerzenia portfolio. Na to wszystko przyjdzie nam jednak poczekać do przyszłego roku, ewentualnie 2022.